2011. november 28., hétfő

Bútor matek

A matematika körülveszi életünket, a mindennapok része. Gyermekeink sokszor épp ezt a fontos elemét nem tapasztalják meg a matematikából. Pedig az elméletek gyakorlati tapasztalatokból születnek. Lehet, hogy nem osztályteremben ülve és ott elképzelt helyzetekben kellene a számtani és geometriai ismereteket a fejükbe szuszakolni, hanem a valós környezetben dolgozni.

A diszkalkulia terápia egyik eleme számomra a gyermek aktív környezetébe való bejutás, és ottani tevékenykedtetés. A gyermek számára az adott környezet ismerős, önállóan is ismételhető. Természetesen nincs mindig lehetőség erre, ilyenkor az ehhez hasonló hely biztosítása alapvető.

Nos erre egy könnyű példa: Expedit könyvespolc
Különböző mérető négyzet arányos polcok rendszere.

1) halmazok képzése: A 4 X4-es polcrendszerre 4 X 4 különböző tárgy pakolása, és oszlopba majd sorba helyezése.
2) irányok és lateralitás gyakorlása: Egy tárgy folyamatpakolása irányítás szerint. Pl. indulj el a bal alsó polcról a tárggyal. Haladj balra 2 polcot, majd felfelé 1 polcot. Tedd a megadott polcra a tárgyat.
3) torpedó játék: A polchoz kapható fiókok alkalmazásával vagy színes cipős dobozokkal látványos és élvezetes.
4) törtek: 1 egész = 4 X 4 - es könyvespolc, osszuk 4 egyenlő részre. Mekkora egy egység? 1 X4 - es polcsor. Ezeket az eredményeket akár színes lapok felragasztásával szemléltethetjük. Szöveges feladatba is ágyazható a feladat: 4 gyerek pakolhat a 4 X4 - es polcrendszerre. Anna, Imre, Aladár, Zsolt. Ki mennyi polcra pakolhat? Minden névhez kap a gyermek több azonos színű lapot vagy könyvet. Gyakorlatban pakolva tapasztalja meg a választ.
5) szöveges feladatok: A legkülönbözőbb szöveges feladatok állíthatóak össze, melyet a gyakorlatban lehet ellenőrizni. Pl. Zita leporolja a 4X4- es polcrendszert. Már leporolt 8 polcrészt, amikor csengetnek. Zita abbahagyta a porolgatást, hogy a postástól átvegye a levelet. Mennyi polcelem maradt hátra?
6) kicsiknek pakolás:  a matematika alapozása, és ezáltal a diszkalkulia prevenciója már kiskorban megkezdhető, tehát pakoljon térben és időben sokat a gyermek. A polcrendszerrel játékosan pakolhatunk együtt gyermekünkkel.

És ha nincs ilyen polcrendszerünk? Cipős dobozok oldalukra fordítva, így összeragasztva épp olyanok, mint a könyvespolc. Más szekrények is rendelkeznek hasonló felépítéssel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése