2011. november 15., kedd

Diagnosztikus eszközök - nemzetközi kitekintés

A diszkalkulia diagnosztájával Magyarországon a szakértői bizottságok foglalkoznak, akik számára hivatalos formában kevés vizsgálati eszköz áll rendelkezésükre. Sokszor maguk fejlesztenek ki a tapasztalatik alapján újabb és újabb módszereket. Ehhez a tevékenységhez nyújt egy kis kitekintést ez a bejegyzés.

Dyscalculia Screener
Angliában Brian Butterworth neuropszichológus nevéhez fűződő számítógép alapú, indikátoros vizsgálati eljárás. Standardizálása 6 és 14 év közötti taulók körében történt. Tanároknak és fejlesztő pszochológusoknak ajánlott. A teszt különböz képességeket vizsgál, melyeket egy profilképen jelenít meg. A vizsgálat kb. 30- 35 percet vesz igénybe. A teszt 225 font, az éves licence 95 font.
Terjeszti a GL- Assessment: http://www.gl-assessment.co.uk/
Próba demo: http://www.gl-assessment.co.uk/demos/dyscalculia/AssessmentRenderer.html

DEMAT 1, 2, 3, 4, 5,
A DEMAT a német matematikai teszt, mely 1., 2., 3., 4. osztályos tanulók körében alkalmazható. A tesztbatéria A és B formában jelent meg, így biztosítva a többszöri alkalmazhatóságot, illetve a csoportos eljárás biztosítását a matematikai zavarokat mutató tanulók korai szűrése érdekében. A teszt a német matematika oktatási terv alapján épül fel. A teszt alapján elért pontokból egy teljesítmény profil állítható fel. A profil részeredményei jól előrejelzik az adott képesség zavarát, így előrejelzi a matematikai teljesítményzavart is (Rechenstörungen). A kiértékelés jelenleg már számítógépen is végezhető.
A tesztfelvétel ideje kb. 20-30 perc. A teszt ára 64 euro.
Terjeszti pl. Testzentrale: http://www.testzentrale.de/programm/factfinder/?q=demat

Deutschfreiburgi matematikai tanuláseredmény diagnosztikus eszköze
A tesztet Albin Niedermann és Brigitte Emmenegger dolgozta ki. A vizsgálati eszköz indikátorát a tanulói hibázások képezik. A hibakutatás 4 alappillérére épít: 1) írott anygaok elemzése, 2) diagnosztikus interjú, 3) hangos gondolkodtatás, 4) gyermek munkájának megfigyelése. Nem norma, hanem kritériumorientált, a tanulási minimumot meghatározó eszköz, mely a tanuló matematikai teljesítményének minőségét elemzi. Vizsgálja többek között a tanuló feladat megértést, számolási feladattartását, teljesítmény drukk alatti viselkédést, tevékenységformát, számolási motiváltságot, illetve a gyermekről személyes jegyzet készül és egy feladatspecifikus összefoglaló. Az előző két teszthez képest itt nincs profil kidolgozás, mely a tanulói eredmények összevetését jelentősen nehezíti, inkább individuális mérőeszközről beszélhetünk. A teszt kb. 50 euro, az amazon.de felületen megrendelhető.

További diagnosztikus eszközök a http://www.dyscalculiaport.hu/ oldalon.

2 megjegyzés:

  1. Előnyök:
    -elfogadható ár
    -többszöri felhasználhatóság
    -csoportosan alkalmazható (A, B teszt)
    -osztályprofilt is mutat
    -kiértékelése egyszerű megoldókulcs alapján
    -eredmények grafikonon történő megjelenítése
    -egyszerűen megfogalmazott, folyamatosan nehezedő feladatok
    -a teszt felvétele nem vesz sok időt igénybe

    Feladattípusok:
    -számegyenesen való számlálás
    -összeadás
    -kivonás
    -szorzás
    -szöveges feladatok
    -geometria (tükrözés)
    -mértékegységváltás

    VálaszTörlés
  2. Előnyök:
    • 2 kéz használata – kitöltő a billentyűzet bal vagy jobb felét használja (betűk megadva a jó és rossz válaszokra) – jó a diszpraxiás gyerekek mérésére is, mert nem kell szépen írni, csak nyomni a billentyűket
    • számítógép alapúság: pontosabb reakcióidő-mérés, közelebb áll a korosztályukhoz, digitális bennszülöttek, motiválóbb lehet a számítógépen dolgozás!, nem olyan, mint egy szigorú vizsgálati szituáció (nincs akkora stressz)
    • színes – szubtesztenként változó színek, könnyebb kereshetőség a vizsgálatot felvevőnek, vizuális elkülönülés segíti a gyerek átkapcsolását a feladatok között
    • standard instrukciók: rövid, egyszerű, könnyen megérthetőek
    • 4 kategóriát alkalmaz: 1. diszkalkulia, 2. matematikai nehézség, 3. probléma a műveletvégzéssel, számkép és mennyiség egyeztetésének nehézsége, 4. átlagos matematikai képesség
    • van hozzá könyv, fejlesztő feladatokkal
    • a teszt angol nyelvű, könnyen érthető, alapszavakat használ
    • környezetbarát (nincs papírigénye)
    • gazdaságosabb (nincs papírigénye)
    • eredmények nemcsak számokkal, hanem színes grafikonnal vannak kifejezve, könnyebben és gyorsabban értelmezhető a szakembereknek (más szakembereknek is), a szülőknek és a gyerekeknek is
    • eredményeket adatbázisban rögzíti: nemzeti mintához hasonlítja, magától kiértékeli, oszlopdiagramot alkalmaz viszonyításokkal (átlag alatti, átlagos, átlag feletti)
    • Nagy-Britanniában és Kubában is standard

    Drágább ugyan, mint a német változat, de mivel nincs papírigénye, hosszú távon sokkal kifizetődőbb.

    VálaszTörlés