2012. január 23., hétfő

Játékok a matematika előkészítéséhez óvodás korban - számolási zavarok megelőzése és kezelése

E- mailben kaptam egy kedves ismerősömtől kérdést, hogy mit játszhatna óvodás korú gyermekével a matematika indításához.

Elmélet
Óvodás korban a gyermekek már rendelkeznek matematikai tapasztalatokkal. Például ismeri a több - kevesebb, rövidebb - hosszabb fogalmát a gyakorlatban. "Nekem több cukorkám van." A korosztály  matematikai gondolkodásának fejlődésének és az esetleg felmerülő későbbi számolási zavarok enyhítésének alapját az aktív cselekvés adja. A gyermek változatos, gondolkodtató tevékenységeket végezve újabb és újabb tapasztalatokat szerez az összefüggésekről, ok- okozati hálózatról. A valóság megismerésének legjobb táptalaja a játék.
A játék legyen az életkorának megfelelő, életszerű, gyakorlatias problémafelvetés, mely motiválja a gyermeket a tevékenységre. Szempontok: mozgás, ritmus, saját élmény.

Gyakorlat
A játék a következőkre irányulhat:
1) eszköz: eszközkészítés - wc papír hengerből tolltartó
2) tevékenység -  festés, hajtogatás, színezés, rajzolás
3) környezet - időjárás megfigyelés, lakás felderítése, konyhai és háztartási tevékenységek
Érdemes a szülők tevékenységét játékosra átalakítani, hisz ez mindig szem előtt van, izgatja a gyermeket. Múltkor leültem a gyermekem magasságába, és megértettem, miért akar állandóan székre állni vagy ölbe kerülni főzésnél. Már épp látja a fazekat, de még épp nem, hogy mi van benne. Nézzük a világot a gyermek szemével, és hamar találunk otthonunkban érdekes játékokat.

Néhány kiadvány javaslat:
Szeverényi Andrásné és Istvánffy Gabriella: Játékban a matematika - http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=ovodai-tobbek-jatekban
Deákné B. Katalin: Anya, taníts engem!
Falvay Károly: Ritmikus mozgás, énekes játék
Forrai Katalin: Ének az óvodában
Kovács György és Bakosi Éva: Játék az óvodában
Matematikai és egyéb játékok leírása: www.webovoda.blogspot.com

Online ötletek
www.ovis.jatek-online.hu
www.egyszervolt.hu

Számolási zavar, diszkalkulia gyanúja esetén a játék fókuszáljon a következőkre:
téri- és idői tájékozódás, testséma, lateralitás (jobb- bal irányok), tájékozódás térben és síkban, ritmus, emlékezet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése