2012. január 4., szerda

Pelenka prematek

Sokszor nehéz a csecsemők számára a matematikát előkészítő otthoni játékokat kitalálni, melyek valóban költséghatékonyak. Nem is költséghatékonyak, hanem ingyenesek, mert minden kellék otthon megtalálható.
Most erre található ebben a bejegyzésben egy példa.

Ingeborg Milz által vázolt http://www.dyscalculiaport.hu/ oldal fogalom menüjében megtalálható ábra alapján a matematikai gondolkodást megelőzi a nyelvi gondolkodás. Érthető, hisz már sokszor emlegetve a matematikai is egy nyelv, így az anyanyelv biztos használata nélkülözhetetlen. A diszkalkulia szempontjából is meghatározó a nyelv fejlődési szintje, szerepe.
Hogyan játszhatunk egy gyermekkel, aki még a saját nyelvét is éppen tanulja?

Vegyük a saját tárgyait, melyeket állandóan használ, mint például a pelenkáját.
A pelenkákon állatokat, képeket jelenítenek meg, melyek már a hangutánzó korszakban is jól hasznosíthatóak. A pelenkákat dobozokba, zacskókba csomagolják, így ezek is a játék részét képezhetik.
Mire jó a pelenka?
Nem csak arra, hogy a rajta levő figurákat tisztázás közben hangoztassuk. Csak néhány példa: szerialitás, differenciálás, azonosítás, memória. Jól jönnek a matekhoz. :-)

1) Felismerő játék
A gyermek elé tesszük a pelenkákat, és kérjük mondja ki a rajta látható állat hangját vagy ha tudja, a nevét.
A megnevezést követően a különböző állatfigurákat tartalmazó pelenkákat egymás mellé tesszük, az azonosakat pedig egymásra. Így folyamatos vizuális megerősítés segíti a gyermeket.
Az állatfigurák az ismereteknek megfelelően szórtírozhatóak, pl. eleinte csak a kutyás és macskás pelenkákat készítjük elő, majd később a teheneset is.
Később nehezíthető a játék, hogy egymásra tesszük a játékban már felhasznált pelenkákat, így a gyermeknek emlékezetből kell tudni a hangokat és a képeket összekötni.

2) Zsákba macska
Az előző játék annyi különbséggel, hogy a pelenkás zacskóból, vagy dobozból vesszük elő a pelenkát, így véletlenszerű a figurák megjelenése, illetve ha a gyermek veheti elő őket, motivációja fokozható.

3) Mondom- mutasd
A gyermek elé kihelyezzük a pelenkákat és mondunk egy állathangot, amit már ismer. Kezdetben a ránézés is megfelelő, később a kézbevétel, rámutatás lesz a jellemző.
Nehezíthető a játék azzal, ha össze- vissza helyezzük el a gyermek előtt a pelenkákat, akár egy kicsit egymást fedve.

4) Mondod- mutatom
Ha a gyermek már elsajátította az előző játékokat, akkor képessé válhat az önmotivált kezdeményezésre. Ezáltal már ő hangoztat egy állathangot, és mi mutatjuk fel neki. Érdemes néha direkt tévedni, nem csak a kontroll miatt, hanem egy közös kacagás érdekében.

Végül egy példa, hogy 14 hónaposan már játszható.
video

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése