2012. június 4., hétfő

Elő- tapasztalatszerzés a folytonos mennyiségekről

A gyermekek a matematikai gondolkodást előkészítő szakaszban nem csak a darabszámokkal ismerkednek meg, hanem a folytonos mennyiségekkel is, mint az idő vagy a folyadékok.
A mennyiségekről szerzett ismeretek a piageti elmélet szerint 5-6 éves kor körül stabilizálódnak, mint a konzerválás elve is. Vagyis az azonosnak ítélt folyadékmennyiség, más formájú edénybe történő átöntését követően is azonos marad. A 3-4 éves gyermekek számára az áttöltéssel megváltozik a mennyiség, az 5-6 évesek már képesek a mennyiség konzerválására, bár kb. 8 éves korban válik biztos ismeretté.
Diszkalkuliás gyermekek esetében a folytonos mennyiségekkel való matematikai tevékenység jelentősen nehezített, ezért az idői tájékozódás is zavart mutat. Számukra a jelentősen megnövekedett, több szempontú tapasztalatszerzés nyújthat segítséget.
Már 1-1,5 éves kortól elkezdődik a homokozás, víz öntögetése edényből edénybe. Ezek a játékok magukban rejtik a folytonos mennyiségekkel való ismerkedés lehetőségét. A játék során a gyermek tapasztalatot szerez az üres, van benne, tele fogalmával.
Az édesanyák és a gyermekkel foglalkozó szakemberek feladata, hogy a csöppségek számára biztonságos feltételek mellett lehetőséget teremtsenek a tevékenységekre.

Ötletek a folytonos mennyiségeket előkészítő játékokra
- homokozás: töltés, áttöltés
- fürdés közbeni edények töltögetése
- közös növénylocsolás, akár kiskannával
- liszt, búzadara és hasonló élelmiszerek edényeinek közös feltöltése
- süti készítésnél közös keverés
- közös főzés
- eső nézése, esővíz gyűjtése
- hóban játék, hó olvasztása

video

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése