2012. július 2., hétfő

Diszkalkulia megértésének módszere szülőknek és pedagógusoknak

A matematika elsajátítása és sikeres alkalmazás több összetevő együttes működésének függvénye. A diszkalkulia esetében a neuropszichológiai változás áll fenn, amely a matematikai teljesítményben érhető tetten. Ez esetben a gyermek számára a számlálás, a 10-es átlépés akár elvégezhetetlen nehézségű feladat.
A matematikai teljesítményben annyi látszik, hogy a gyermek nem szereti a matematikát, kerüli a számolással kapcsolatos helyzeteket, esetleg érdektelennek tűnik. Ilyenkor kerülhet a gyermekre a "buta", "lusta" címke.
Az ördögi kört tárgyaló bejegyzésben kiderül, hogy ezek a címkék nem a valódi problémát mutatják, hanem egy torz tükröt, amely még nagyobb károkat okoz a diszkalkuliás személy életében.

Mit lehet tenni, ha az előző címke kerül a gyermekre, vagy maga a szülő fedez fel furcsa hiányosságokat, lemaradásokat a matematika területén?
Egyszerűen végezzenek el pár nagyon egyszerű feladatot akár 10-es számkör átlépése nélkül, melyek sorozata segíthet kideríteni, hogy a gyermek csak hibásan épített fel egy logikai szabályt vagy valóban mélyebb a probléma. A feladatvégzés lényege, hogy a gyermek hangosan mondja, mit miért csinál!

Példák a feladatokra
  • Számláljanak meg tárgyakat a lakásban. Lehet akár kockacukor, kanalak, befőttes gumik.
  • Rendezzék 10-es csoportokba a tárgyakat.
  • Adjanak össze 3 és 4 tárgyat.
  • Pótoljanak 3 tárgyat 8 tárgyra.
  • Folyamatosan beszéljék meg, mit tapasztal a gyermek.
A feladatok végzése során, ha úgy látja, hogy gyermeke a folyamatosan nehézségekbe ütközik, ne dorgálja meg. Épp elég stresszt jelent számára a folyamatos kudarc.
Forduljon szakemberhez, aki szakmailag hiteles mérőeszközökkel megvizsgálja gyermekét és szakvéleményt állít ki. Ezt a tevékenységet a helyileg illetékes szakértői bizottságok látják el, melyek működéséről és a vizsgálatról a diszkalkulia diagnosztika című bejegyzésben tájékozódhat részletesebben.

Szülőknek és pedagógusoknak  ajánlott szakirodalom
Karin Elke Krül: A diszkalkuliás (számolásgyenge) gyerekek, Akkord Kiadó, 2000
Mesterházi Zsuzsa: Diszkalkuliáról pedagógusoknak, BGGYFK, 1999

További szakirodalmak, cikkek, játék ötletek és információk a http://www.dyscalculiaport.hu/ oldalon.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése