2012. augusztus 27., hétfő

Diszkalkulia diagnosztika - mi várható a vizsgálaton?

A diszkalkulia felmérése sokszor a családok számára, így a vizsgálaton résztvevő gyermeknek is ismeretlen, bizonytalan esemény. Az ismeretlentől való félelem pedig sok gyermekben a teljesítménykényszer, az elvárásoknak való túlzott megfelelni vágyás és a rettegés kevert érzését váltja ki, mely miatt önmagához képest rosszabbul teljesíti a feladatokat. Nos, miről is szól a diagnosztikus eljárás?

A szakértői bizottság munkatársai a kérelem alapján kitűzik a vizsgálat idejét, melyről tájékoztatják a gyermek szüleit, gondozóit. A megadott vizsgálati időpont előtt egy kis idővel érdemes korábban érkezni, hogy a szükségletek (pl. wc, étkezés, stb.) kielégítésére legyen idő.

A szülő általában nem vesz részt a vizsgálaton, hogy a gyermek a szakemberre figyeljen, és ne a szüleinek tekintetét keresse. A vizsgálatot végző személy első lépésként megteremti a barátságos légkört, vagyis általánosságokról beszélget a gyermekkel, pl. hogy érkezett a vizsgálatra, mit csinált tegnap. Ez a beszélgetés segít felmérni, hogy a gyermek hogyan tájékozódik időben és térben, közben oldja a gyermek feszültségét. A szülők ez idő alatt az előtérben várják a vizsgálat végét. Velük irányított beszélgetést folytat a szakember vagy a vizsgálat előtt vagy utána.

Az általános beszélgetést követően a szakértő különböző a matematikát érintő feladatokat ad a gyermeknek. Ezek a feladatok a gyermek korához, elvárt ismereteihez igazodik. Amennyiben a gyermek valamelyik feladatot nem tudja teljesíteni, itt nem javítják ki, nem értékelik, hogy ne befolyásolja a következő feladat sikerességét. A szakértő tisztán, érthetően mondja el a feladatokat, és visszakérdez minden alkalommal a megértés érdekében.
A feladatok sokfélék lehetnek, mivel jelenleg nincs teljesen egységes vizsgálati eljárás. Öröm, hogy Dékány Judit és munkatársai standardizálnak egy általa már régóta kidolgozott felmérési módszert. Addig is a következő témákban kapnak feladatot a gyermekek:
  • Idői- és téri tájékozódás: saját testen, síkban, térben
  • Számfogalom különböző számkörökben
  • 10-es átlépés
  • Globális mennyiség felismerése: saját testen, tárgyakon
  • Mennyiségi relációk különböző számkörökben
  • Számnév - számjegy egyeztetése
  • Helyiérték használat
  • Számemlékezet
  • Alapműveletek végzése szóban és írásban, különböző számkörökben
  • Egyszerű és összetett szöveges feladatok
  • Matematikai logikai szabályok felismerése
A feladatokat folyamatosan a gyermek képességéhez igazítja a szakember, így állít fel végül egy matematikai képesség profilt. A feladatok váltakozva cselekedtetőek, szóbeliek vagy írásbeliek.
A vizsgálat végén nem kapják meg rögtön a szakértői véleményt, hisz a szakembernek végig kell gondolnia és dokumentálnia, hogy a tapasztaltak alapján, milyen diagnózist állítson fel, illetve milyen terápiás vagy kedvezményt biztosító javaslatot tegyen. A szakértői véleményt a vizsgálatot követően postai úton kapják meg az érintettek.

A szakértői vizsgálat igénylésével kapcsolatos információkról a Diszkalkulia diagnosztika című bejegyzésben és hozzászólásaiban olvashat bővebben. Az igénylőlap letölthető a www.dyscalculiaport.hu oldal diagnosztika menüpontja alatt, ahol rengeteg játékos ötletet talál az otthoni fejlesztéshez, illetve érdekes cikkeket, videóanyagokat.


2 megjegyzés:

  1. A szülő vegyen részt a vizsgálaton. Üljön a vizsgáló és a gyermek mögött. A gyereket megnyugtatja, a szülő számára pedig egyértelműbbé válik amit a vizsgálat végén összegzésként hall. Igaz hogy később kapja meg a részletes véleményt, de ott befejezésként bizony hallania kell az eredményt és aláírni, hogy a hallotakat érti, azokat elfogadja. Megkapja és viszi az iskolának az igazolást a vizsgálaton történő megjelenésről - az elsődlegesen megállapítottakról. A részletes vizsgálat után is van lehetősége a leírtakban "kételkedni", de ha jelen van ez nagyon kevés esetben fordul el.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Névtelen, az igény egyik részről jogos. Valóban a szülő számára átláthatóvá válik az eredmény kialakulása. Sok esetben a gyermek számára is megnyugvást jelentene a szülői jelenlét. Viszont a gyermek épp a megerősítés miatt másként viselkedhet szülői jelenlétben. Azt gondolom a fejlesztések során néhány helyen kialakult jó példát lehetne követni, hogy a szülő egy irányba átlátható üveg felület mögül nézhesse gyermekét. Ezáltal tud mindenről, jelezhet, ha valami nem megfelelő, de a szakember is nyugodtan dolgozhat a gyermekkel. A gyermek nem forgolódik, nincs esetlegesen viselkedésváltozása a sokféle elvárás egyidejű jelenléte miatt. Ilyenre van példa. Másik ötlet a videó kivetítés. A bent zajló eseményt a szülő azonnal nézheti. És persze a legegyszerűbb lenne a gyermeket tájékoztatni, hogy mi lesz, a szülő most nem szólalhat meg, de bent lesz. A szülő számára jelentős önkontrollra lenne szükség ez esetben, hogy testén uralkodva, ne adjon információt gyermekének se a feladatok megoldásáról, se a saját aggodalmáról, melyek befolyásolhatják a gyermeket. A felvetés helytálló, a megoldásokra is van elvétve jó példa.

      Törlés