2012. december 23., vasárnap

Standardizálási folyamat a fejlődési diszkalkulia diagnisztikájában

Forás: worldismath.blogspot.hu
A Dyscalculiaport olvasóinak figyelmébe ajánlom a Gyógypedagógiai Szemle 2012 - XL. évfolyam 4. számát, amely a diszkalkulia köré épül. Hiteles szakemberektől kaphatunk körképet a jelen kutatások, felmérések eredményeiről.

Elsősorban Csonkáné Polgárdi Veronika Ismertető a Diszkalkulia Pedagógiai Vizsgálatáról óvodás és kisiskolás korú gyermekeknél című cikke ad reményt a diszkalkulia diagnosztika átlátható, egységes formájához. Az ELTE GYOSZI munkacsoport már több éve elindította a Dékány Judit által kidolgozott diszkalkulia diagnosztikus eszközének standardizálását. Ennek értelmében a modern kognitív pszichológiai, a gyógypedagógia és határtudományainak legújabb eredményeire építve a gyermektől egészen a középiskolás korosztályig évenkénti bontásban készítettek ár - érték atrányos tesztbatériát. A cikk folytatása várható.

A másik hasznos eredményt hozó cikk Krajcsi Attila, Hallgató Emese Fejlődési diszkalkulia diagnózisa felnőtteknél - Az Aritmetikai Képességek Kognitív Fejlődése teszt címmel jelent meg a szakfolyóiratban. Az AKKF a Dékány Judit diagnosztikus eszközhöz hasonlóan a fejlődési diszkalkulia diagnosztikájával foglalkozik 16 éves kórtól. A9 skálát tartalmazó tesztanyag magyar középiskolásokon standardizált kb. 45 perces eljárás. A kutatás eredményei alapján a teszt összpontszámainak megbízhatósága és érvényessége megfelelő, a alskáláké korlátozott. A tesztanyag online ingyenesen elérhető a kutatócsoport honlapján.

Az előzőekben röviden bemutatott cikkek mellett a diszkalkuliát távolabbról érintő érdekes információkhoz juthat hozzá az olvasó. A Gyógypedagógiai Szemle negyedévente megjelenő lapszámai előfizethetőek a Magyar postán (hirlapelofizetes@posta.hu), illetve a gyógypedagógia területét érintő információk olvashatóak a szakfolyóirat online felületén

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése