2013. február 13., szerda

Tanulási stílus a szorzótábla tanuláshoz - diszkalkulia terápiában

A diszkalkulia fogalma alapján neurológiai érintettség által megjelenő pszichés diszfunkció (működési zavar), mely a matematikai teljesítményben jelentkezik. Vagyis, ha visszafelé görgetjük a megállapítást, akkor nem a matematikai teljesítményre kell fókuszálnunk, hanem a minőségére. Ennek lehetőségét rejti magában a hibaanalízis módszere, mely titkos "jolly"nak tekinthető a szakemberek között. A hibák minőségi elemzése lehetővé teszi, hogy megállapítsuk a gyermek kognitív folyamatit, például a hármas kódolási rendszer elemeinek eltérő működését.

Tanulási stílusok
marinecorpsnomads.com
Nos, eddig volt ismételten a hiányosság elemzése. Nézzük inkább a másik oldalról. Hogyan hasznosíthatjuk a gyermek felmért kognitív tevékenységének (gondolkodásának) elemeit. Az erősségeket használjuk ki.
Itt a kulcs a szorzótábla elsajátításához is (már ha szükséges és lehetséges a megtanulása). Azzal kezdjük, hogy megfigyeljük az adott személyt (akár önmagunkat) vagy megbeszéljük vele, melyik módszerrel szokott tanulni. Sok szempont létezik a tanulási stílusok kialakulására. Kérdés, hogy tudatosan választotta-e a személy. Lehet ok a megszokás, másoktól eltanult forma. Nem biztos, hogy a személy számára valóban jó döntés volt. Fő a tudatosság.
Nézzük végig érkelési modalitás szerint, mik közül választhatunk, ha tiszta tanulási stílusokról beszélünk:
1) Auditív: hallás útján jegyzi meg az információt. Ezt az utat támogatja, ha felmondják az illetőnek az információt, vagy rögzített hanganyagot hallgat.
2) Vizuális: az információkat  látott formában jegyzi meg . Tipikusan azok az ember ilyenek, akik nem emlékeznek a tanult szövegre, de megmondják, hogy az oldalon hol volt. Nekik érdemes képeket összeállítaniuk az információkról vagy melléjük.
3) Taktilis- kinesztetikus: Nekik át kell élniük az információt. Segítséget jelenthet a szerepjáték, drámapedagógiai elemek alkalmazása.
Természetesen a tanulási stílusok keverten és eltérő intenzitással vannak jelen bennünk. Érdemes több módszerrel próbálkozni.
A tanulási stílusokról és a tanulás módszertanáról részletesebben a www.speckoped.blogspot.com oldalon olvashatnak. Ajánlom, mert élvezetes és közérthető.

Szorzótábla a tanulási stílusok jegyében
1) Auditív:
- Mond fel a szorzótáblát hanghordozóra, és hallgasd. Olyan, mint a nyelvtanulás. Mp3, telefon- és zene helyett a szorzótáblát hallgatod. Senki nem mondja meg, hogy te nem zenét hallgatsz.
- Érdemes hangosan tanulnod a szorzótáblát.
- Készíts róla mondókát, ami a hangzás alapján rögzül. (pl. 3X3 az 9 = 3X3 kimegy)
2) Vizuális:
- Tedd ki a szorzótáblát az általad leggyakrabban látott felületre (pl. asztal fölé, ajtóra, tükörre). Színezd a szorzótáblát, húzd alá, tegyél mellé jeleket. (pl. http://torokjozsef.hu/szorzotabla.html)
Gondolj ki belső képeket a szorzótábla elemeihez (előző példa a 9-es kisétál)
3) Taktilis- kinesztetikus:
- Játszd el szerepben (pl. tanárként, matematikusként)
- Játssz memori vagy párosító játékot a szorzótábla elemeiből készített kártyával.)

Szorzótábla elemei letölthetőek a www.dyscalculiaport.hu oldal fejlesztő játékok menüpontban. 

2 megjegyzés:

  1. Hey there! This is my first comment here so I just wanted to
    give a quick shout out and tell you I really enjoy reading your articles.
    Can you recommend any other blogs/websites/forums that go over
    the same topics? Thanks a ton!

    Look at my homepage: mellékhatás

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Yes, we are on the Facebook, look at for Dyscalculiaport on it. I hope, you will enjoy it too.

      Törlés