2013. szeptember 4., szerda

Napirend - az idői tájékozódás és ritmus az életben

A napirendről már több bejegyzésben írtam, hogy az idői zavart mutató gyermekek számára jó fogódzkodó lehet. Az anyabazis.blogspot.com oldalon részletesen olvashatóak különböző naptár és napirend ötletek.

Miért jó a napirend?
- strukturálja az időt,
- sorrendiség gyakorlása,
- a napok és hetek felépítésének megismerése,
- napi rutin kialakítása,
- ritmusosság az életvitelben,
- közös tevékenységre ad időt.

Milyen a jó napirend?
- gyermek kognitív érettségéhez alkalmazkodik,
- gyermek által könnyen kezelhető,
- gyermek magasságában elhelyezett,
- áttekinthető,
- humoros.

Mik lehetnek a napirend elemei?
- gyermek tárgyai
- fényképek,
- képek, ábrák,
- szimbólumok.

Dyscalculiaport tapasztalat
- Már óvodás korban elkezdhető a napirendek, heti tervek alkalmazása.
- A rajz mellett mindig legyen szöveg, motiválva a későbbi olvasást.
- A gyermekkel egyeztetett szimbolikus rajzok, képek legyenek. Nálunk például az egyik nagyi jele a napszemüveg, mert ott mindig játszhat egy gyerek napszemüveggel. Az óvodai csoportjának a jele lett az óvodai tevékenység szimbóluma.
- A kialakítás nehezebb, de utána már gyorsan használható. Heti 10 perc, napi 1-2 perc a foglalkozás ideje, ezáltal jól beépíthető a családi ritmusba.
- A gyermek részvétele a naptár kialakításában motiváló a későbbi használatban.
- A gyakorlás nem unalmas magolás, hanem a saját életének szervezése. Ezáltal a saját életének kontextusában értelmezetten használja az idői fogalmakat.
- A szülők számára egy biztonsági övet jelent, hogy megbeszélték, mi lesz.
- Természetesen mindig lehet váratlan esemény. :-)

Ingyenesen letölthető naptár forma a www.dyscalculiaport.hu oldalon,
a Fejlesztő játékok/ Idői tájékozódás menüben.
Letöltés: a jobb oldali, lefelé mutató nyílra klikkelés.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése