2015. április 13., hétfő

Téri tájékozódást segítő játékok szintezve - Bakonyi Anna Rózsa cikke

 Elméleti háttér
A matematika a tér - idő - ritmus (TIR) hármasában jelenik meg. Gondoljunk a gyermekre, aki számolja, hogy képes-e 5 labda pattintást végezni, vagy egymás után pakolja az alma darabokat a vízbe főzésnél (Könnyen Érthető Konyha), vagy a pénztárosra, aki ritmusos mozgással számolja meg a papírpénzt. A mozgások ritmusosak az időben egymás után haladva. Az előző példákhoz viszont nélkülözhetetlen a tér, vagyis a tér ismerete, bejárása. Már csecsemőkorra érdemes foglalkozni a téri tájékozódással, óvodás-, és iskolás korra pedig nélkülözhetetlen. A téri tájékozódáshoz Bakonyi Anna Rózsa gyűjtött játékos feladatokat iskolás korú gyermekek számára.

Gyakorlati ötletek

I.Fokozat1.) Érintő játék
Először pontosan megbeszéljük a játék menetét a gyermekkel, majd egy kendővel bekötjük a szemét. Könnyedén megérintjük a testének egy pontját és azt várjuk, hogy mutassa meg az érintés helyét.

2.) ZsákbamacskaRejtsünk el egy zsákba néhány könnyen felismerhető tárgyat, mint például: fésű, kefe, kulcs, kanál. A gyermek nyúljon egy kézzel a zsákba és próbálja meg tapintással felismerni a tárgyakat. Ha így nem sikerülne, használhatja a másik kezét is. Minden felismert tárgyat kivehet a zsákból.

II.Fokozat1.) Szoborfigura
Fogjuk meg a gyermek kezét és néhány másodpercig pörögjünk körbe-körbe. Majd elengedjük egymást és szoborrá merevedünk egy adott tartásban. A gyermeknek az a feladata, hogy próbálja meg a „szobor” testhelyzetét utánozni és néhány másodpercig ebben a mozdulatlanul maradni.

III.Fokozat1.) Labirintus (A)
Újságpapír lapok szétterítésével utakat, labirintust építünk a padlón. Jobb csuklónkra mindketten jelzőszalagot kötünk. A kiindulóponttól együtt lépkedünk a hangosan közölt utasítás szerint. Ha a gyermek téved, mi akkor is haladjunk az utasítás szerint, de viccesen adjuk tudtára, hogy „vízbe esett”. A mozdulatot imitálva húzzuk ki őt a vízből és menjünk vissza a kiindulóponthoz.

2.)Labirintus (B)Újságpapírból építünk szabálytalan formájú útvonalat, amin a gyermeknek bekötött szemmel, a halott utasításainkat pontosan követve kell végigmennie.
Ha több gyermekkel foglalkozunk, ezt a játékot is versenyjátékká alakíthatjuk. Amelyik gyermek elhibázta a lépést, visszamegy a kezdőponthoz. Az a győztes, aki először éri el a célt.

A cikk készítésének hivatkozása: fejlesztok.hu oldal. Érdemes rajta böngészni!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése